Prostředí veřejných zakázek dokázalo ukázkově zmrzačit i jinak dobře fungující věc jako jsou elektronické aukce. Zákon totiž dovoluje jejich ukončení pevným počtem kol ve fixním čase. Tohle nenápadné administrativní pravidlo dokonale obrací naruby základní princip aukce, kdy můžete odhazovat a reagovat na konkurenci, dokud chcete. Jak to tedy (ne)funguje ve veřejných zakázkách?
Standardní funkční aukce
- Všichni účastníci mohou přihazovat (odhazovat) dokud mají zájem
- Aukce končí až ve chvíli, kdy nikdo nepřihodí (neodhodí)
- Aby to netrvalo do nekonečna, může být nastavena nejmenší možná částka (krok), o kterou lze zvýšit (nebo snížit) cenu
- Tohle je fér a všichni jsou spokojeni
Aukce ve veřejných zakázkách
- Všichni účastníci mohou přihazovat (odhazovat), dokud nepřijde tzv. poslední kolo aukce, které je navíc omezeno fixním časovým oknem
- Pak všichni čekají na poslední vteřiny před uplynutím časového limitu a naslepo snižují svou cenu, neznajíce své pořadí ani ceny konkurence, jelikož elektronické prostředí aukce se aktualizuje až po pár vteřinách
- Aukce končí uplynutím fixního času a teprve potom se dodavatelé zpětně dozvídají, zda jim poslední snížení ceny zajistilo vítězství, či nikoliv
- Tohle není fér a nikdo nemůže být spokojen
Ve skutečnosti tak aukce veřejných zakázek žádnými aukcemi nejsou. Dodavatelé mohou po celou dobu aukce nechat v platnosti své původní nabídky a teprve na konci posledního kola se pokoušet naslepo zkusit štěstí, zda posledním snížením ceny náhodou vyhrají, anebo se to podaří konkurentovi. Takový průběh „aukce“ se prakticky neodlišuje oproti běžné metodě, kdy jsou nejnižší možné nabídkové ceny předloženy dodavateli rovnou v jejich nabídkách. Specifický průběh aukcí ve veřejných zakázkách tak ukázkově porušuje princip aukcí, jak je definován např. Wikipedií:
Nic takového se ve veřejných zakázkách neděje, protože v posledním aukčním kole prostě reagovat na nejlepší nabídku vylepšením své vlastní nemůžete. Odhodí-li někdo 5 vteřin před koncem aukce a ta vzápětí skončí uplynutím fixního času, nemáte jak a na co reagovat. Nezřídka se stane, že webové prostředí aukční síně ani nestihne ukázat změněné pořadí jednotlivých nabídek; to se dozvíte až po skončení aukce, kdy již nelze dělat vůbec nic.
V branži veřejných zakázek tenhle zmrzačený průběh elektronických aukcí evidentně nikomu nevadí. Zadavatelé dělají, že se jich to netýká a píšou do zadávacích podmínek fixní počet aukčních kol jako kdyby se nechumelilo. Alibisticky mají odfajfkováno, že udělali co mohli a uspořádali nejmodernější a nejlepší finále své zakázky. ÚOHS zaujal pozici mrtvého brouka a zakázky dotčené tímhle nešvarem schvaluje jako průchozí a souladné se zákonem. Dodavatelé jsou z toho zkoprnělí a stále více z nich se nás ptá: Do háje, jak je tohle možné?
Příslušné ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek bohužel vychází z evropské zadávací směrnice, která v článku 35 hovoří o možnosti omezit fáze elektronických aukcí a ukončit aukci v pevně stanoveném datu a čase. Že důsledky nešťastně nastaveného systému aukcí nikomu nevadí ani na evropské úrovni je mimo mé chápání. :(