Přeskočit na obsah

Nové pojetí tendrů na mobily se ministerstvům neosvědčilo. Zastavil je ÚOHS

Tendrovat jako chytrá horákyně se nevyplatilo resortům financí a zemědělství. Ty od jara letošního roku zkouší zadat veřejné zakázky na mobilní telefonování, aniž by byly určeny minimální kvalitativní požadavky. Zároveň však od operátorů žádají to nejlepší, čím každý z nich disponuje. Že se sejdou neporovnatelné nabídky a že nejlevnější rozhodně neznamená nejvýhodnější, bylo v zájmu drastického snižování cen přehlíženo. Postup ministerstev spíše připomínal spektakulární podívanou pro voliče, než chování chytrého a zodpovědného hospodáře. Nyní obě soutěže pozastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a zahájil jejich prošetřování.

V tendru na mobilní služby šlo ministerstvo financí tak daleko, že vynechání požadavků na rychlost mobilních dat, pokrytí kvalitním signálem a další funkční parametry, obhajovalo snahou být co nejvíce otevřené a nikoho nediskriminovat. Jenže finance vylily s vaničkou i dítě. Díky absenci minimálních požadavků by tendru vyhověl i operátor, který pokrývá domy finančních úřadů a celníků starodávným 2G signálem a daty svištícími šnečí rychlostí GPRS. Zadání soutěže bohužel obsahuje i další chyby. Finance kupříkladu poptávají mobilní telefony skoro za 6 milionů korun, aniž by (opět) specifikovaly požadované parametry a množství. Na základě stížnosti našeho klienta tak zakázku prošetřuje antimonopolní úřad. Ten nyní vydal předběžné opatření, které zadavateli znemožňuje dokončit soutěž. Mimo jiné se v něm píše:

Úřad po předběžném posouzení předložené dokumentace o veřejné zakázce získal pochybnosti o souladu úkonů a postupů učiněných zadavatelem v zadávacím řízení se zákonem, a to zejména s vymezením předmětu veřejné zakázky.

Předběžné opatření v zakázce Ministerstva financí

Ukazuje se, že připravit a hlavně dotáhnout do konce veřejnou zakázku na telekomunikace je o hodně náročnější úkol, než rozdávat předvolební koblihy a vyhrožovat nepohodlným oponentům složkami a finančními kontrolami. Vždy to tak bylo, akorát nyní jsou u vesel politici a jimi přizvaní úředníci, kteří to musí poznat na vlastní kůži.

Druhá zakázka ministerstva zemědělství se v klíčových věcech inspirovala u kolegů z financí. Dají se jí tedy vytknout podobné nedostatky. Kromě toho se zadavatel dopustil řady přešlapů v její organizaci. Předběžné opatření antimonopolního úřadu zmiňuje jeden takový:

Úřad získal v průběhu šetření zadávacího řízení veřejné zakázky pochybnost, zda zadavatel splnil svou povinnost přiměřeného prodloužení lhůty pro podání nabídek, provede-li úpravy zadávacích podmínek.

Předběžné opatření v zakázce Ministerstva zemědělství

Obě soutěže jsou smutnou ilustrací současného stavu erárního soutěžení. Ve snaze vyhovět společenské poptávce, spouštějí úředníci frenetickou honbu za absolutně nejnižšími cenami. Co za ně nakoupí, se stává druhořadým, takřka nepodstatným. Celé je to určitě na delší povídání. Jak z obecného pohledu filozofie efektivních dodavatelsko-odběratelských vztahů, tak s hlubším zaměřením na trh mobilních služeb v České republice. A bylo by fajn, kdyby šlo o dialog a nikoliv dva míjející se monology, jaké doposavad předvádějí stát a mobilní operátoři.

Přihlaste se k odběru článků. Jednou za čas pošleme výběr těch nejzajímavějších.

sdílejte článek
Tomáš Pfeffer

Tomáš Pfeffer

Působí v týmu INDOC od roku 2002 jako zakládající partner. Problematice veřejných zakázek se věnuje od začátku působnosti prvního českého zákona o veřejných zakázkách. Na starosti má především taktiku, argumentaci a strategii postupu v jednotlivých kauzách našich klientů. Rovněž vyniká v nekonvenčním myšlení, nazývání věcí pravými jmény a setrvalém odporu vůči zaběhnutým nepořádkům. Klienti s ním často řeší svůj přístup na trh veřejných zakázek a byznys development jednotlivých obchodních příležitostí.