Senát dnes projednal novelu zákona o zadávání veřejných zakázek a vrátil ji poslanecké sněmovně s několika pozměňovacími návrhy. Senátoři poněkud překvapivě schválili požadavek na zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu. O zásahu do těchto čísel přitom doposavad v legislativním procesu nepadlo ani slovo. V článku jsou usnesení jednotlivých senátních výborů a odkaz na výsledek hlasování.
S požadavkem na změny limitů přišel hned garanční Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Zároveň přidává pozměňovací návrh proti střetu zájmů na úrovni členů vlády.
Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu požaduje změnu limitů také.
Ústavně-právní výbor naopak text novely jako jediný doporučil ke schválení beze změn.
Nakonec se vyjádřila i Stálá komise Senátu pro dohled nad veřejnými prostředky, která se připojila ke kritice nedostatečné ochrany před rizikem možného střetu zájmů na úrovni členů vlády. A doporučila přijmout pozměňovací návrh, jak zazněl v usnesení garančního výboru.
Debata o zvýšení limitů byla bouřlivá. A bizarní. Zazněla neuvěřitelná snůška neznalých, zavádějících a svým způsobem naivních názorů, které plédovaly za zvýšení limitů. Nechci tepat individuální autory, tak jenom ve zkratce přehlednou formou:
Co zaznělo v debatě na půdě Senátu? | Jaká je realita |
---|---|
Zakázky malého rozsahu jsou přece pod kuratelou zákona, vždyť musí být dodržovány zásady v § 6 | Ano, zásady mají být dodržovány. Ale bohužel je to k ničemu, protože zakázky malého rozsahu jsou výslovně vyloučeny z dohledové kompetence Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Dodržování zásad tak nemá kdo vymáhat a autoritativně rozhodnout o event. pochybeních. Poškození dodavatelé se ničeho nedomohou. |
Zakázky malého rozsahu přece lze kontrolovat, vždyť smlouvy na ně jsou v registru smluv | Uveřejněná smlouva je pěkná věc, která zpětně poskytuje určitý náhled na to, co se stalo. V žádném případě ale neumožňuje účinnou nápravu chyb či dokonce nezákonného jednání v průběhu jejího zadávání. |
Starostové mají nejvyšší důvěru občanů, nemůžeme z nich dopředu dělat sprosté podezřelé | Všichni dobře víme, čeho jsou zadavatelé veřejných zakázek schopni. Ať již omylem, z neznalosti či nejhůře ve zlém úmyslu. Není dobré strkat před touto realitou hlavu do písku a nasazovat si růžové brýle. |
Vždyť všechny instituce, kraje, města i malé obce mají svá vlastní pravidla, kterými se tyto malé zakázky řídí | Vlastní pravidla jsou hezká, ovšem dodavatelům poškozeným v konkrétní zakázce jsou k ničemu, protože zpravidla nikdy neupravují nějakou formu námitek či účinných protestů. |
I jednotlivé dotační tituly mají své pravidla | Ano mají. A nechat rozhodovat úředníky dotačních orgánů, které organizují přidělování dotací, o tom, zda někdo porušil pravidla jejich zadávání, je extrémně nevhodné. |
Světlou výjimkou bylo vyjádření senátora Zdeňka Hraby:
A samozřejmě potěšilo, že ministr Bartoš s navýšením limitů nesouhlasí:
A Lukáš Wagenknecht také ne: