Přeskočit na obsah

Senát vrátil novelu ZZVZ do sněmovny. Chce zvýšit limity zakázek malého rozsahu na 3 a 9 milionů korun

Štítky:

Senát dnes projednal novelu zákona o zadávání veřejných zakázek a vrátil ji poslanecké sněmovně s několika pozměňovacími návrhy. Senátoři poněkud překvapivě schválili požadavek na zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu. O zásahu do těchto čísel přitom doposavad v legislativním procesu nepadlo ani slovo. V článku jsou usnesení jednotlivých senátních výborů a odkaz na výsledek hlasování.

S požadavkem na změny limitů přišel hned garanční Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Zároveň přidává pozměňovací návrh proti střetu zájmů na úrovni členů vlády.

Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu požaduje změnu limitů také.

Ústavně-právní výbor naopak text novely jako jediný doporučil ke schválení beze změn.

Nakonec se vyjádřila i Stálá komise Senátu pro dohled nad veřejnými prostředky, která se připojila ke kritice nedostatečné ochrany před rizikem možného střetu zájmů na úrovni členů vlády. A doporučila přijmout pozměňovací návrh, jak zazněl v usnesení garančního výboru.

Debata o zvýšení limitů byla bouřlivá. A bizarní. Zazněla neuvěřitelná snůška neznalých, zavádějících a svým způsobem naivních názorů, které plédovaly za zvýšení limitů. Nechci tepat individuální autory, tak jenom ve zkratce přehlednou formou:

Co zaznělo v debatě na půdě Senátu?Jaká je realita
Zakázky malého rozsahu jsou přece pod kuratelou zákona, vždyť musí být dodržovány zásady v § 6Ano, zásady mají být dodržovány. Ale bohužel je to k ničemu, protože zakázky malého rozsahu jsou výslovně vyloučeny z dohledové kompetence Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Dodržování zásad tak nemá kdo vymáhat a autoritativně rozhodnout o event. pochybeních. Poškození dodavatelé se ničeho nedomohou.
Zakázky malého rozsahu přece lze kontrolovat, vždyť smlouvy na ně jsou v registru smluvUveřejněná smlouva je pěkná věc, která zpětně poskytuje určitý náhled na to, co se stalo. V žádném případě ale neumožňuje účinnou nápravu chyb či dokonce nezákonného jednání v průběhu jejího zadávání.
Starostové mají nejvyšší důvěru občanů, nemůžeme z nich dopředu dělat sprosté podezřeléVšichni dobře víme, čeho jsou zadavatelé veřejných zakázek schopni. Ať již omylem, z neznalosti či nejhůře ve zlém úmyslu. Není dobré strkat před touto realitou hlavu do písku a nasazovat si růžové brýle.
Vždyť všechny instituce, kraje, města i malé obce mají svá vlastní pravidla, kterými se tyto malé zakázky řídíVlastní pravidla jsou hezká, ovšem dodavatelům poškozeným v konkrétní zakázce jsou k ničemu, protože zpravidla nikdy neupravují nějakou formu námitek či účinných protestů.
I jednotlivé dotační tituly mají své pravidlaAno mají. A nechat rozhodovat úředníky dotačních orgánů, které organizují přidělování dotací, o tom, zda někdo porušil pravidla jejich zadávání, je extrémně nevhodné.

Světlou výjimkou bylo vyjádření senátora Zdeňka Hraby:

A samozřejmě potěšilo, že ministr Bartoš s navýšením limitů nesouhlasí:

A Lukáš Wagenknecht také ne:

Přihlaste se k odběru článků. Jednou za čas pošleme výběr těch nejzajímavějších.

sdílejte článek
Tomáš Pfeffer

Tomáš Pfeffer

Působí v týmu INDOC od roku 2002 jako zakládající partner. Problematice veřejných zakázek se věnuje od začátku působnosti prvního českého zákona o veřejných zakázkách. Na starosti má především taktiku, argumentaci a strategii postupu v jednotlivých kauzách našich klientů. Rovněž vyniká v nekonvenčním myšlení, nazývání věcí pravými jmény a setrvalém odporu vůči zaběhnutým nepořádkům. Klienti s ním často řeší svůj přístup na trh veřejných zakázek a byznys development jednotlivých obchodních příležitostí.