Kdo si stěžoval na nezákonné veřejné zakázky, míval ve vydaném předběžném opatření slušnou naději, že po prošetření antimonopolním úřadem bude na stole zakázka, a nikoliv prázdný talíř s pozdravem od vysmívajícího se konkurenta, s nímž mezitím otrlý zadavatel podepsal smlouvu. Jenže tato jistota pomalu mizí, ohlodávána soutěžními úředníky a jejich nešťastnými rozhodnutími. Občas něco trochu přiohnou, někdy zrelativizují fakta, jindy v rámci beztrestného správního uvážení vyřknou neobhajitelný právní názor. Výsledkem je nepředvídatelné prostředí, kdy na předběžná opatření přestává být spoleh. Více o tom, jak utéct předběžnému opatření z lopaty, v mém dnešním příspěvku.
Začátek příběhu je poměrně typický a jednoduchý. Zadavatel realizoval vadnou soutěž na mobilní telekomunikační služby, přičemž ÚOHS v létě loňského roku, na startu svého šetření, vydal předběžné opatření, kterým zakázal uzavřít smlouvu s operátorem Vodafone (který vadnou soutěž původně vyhrál). Ministerstvo zemědělství tedy mělo zůstat u stávajícího operátora a vyčkat dokončení přezkumu zakázky. Jenže to se nestalo.
V tuto chvíli se příběh začíná od typických historek odklánět, a to poměrně vážně. Ačkoliv ÚOHS seznal stížnost za oprávněnou, a vytkl ministerstvu zemědělství řadu pochybení, těšnovští úředníci mezitím čile vymýšleli, jak svá telefonní čísla doručit k Vodafone, byť je tam ten mizerný zákaz. Nešlo to jinak, než původně velkou zakázku rozdrobit na veřejné zakázky malého rozsahu (do 2 mil. Kč) a rozházet je na jednotlivé resortní organizace. Původně šlo o centrální smlouvu dle usnesení vlády k úspornému pořizování některých komodit. Centrální nákup vzal šmahem zasvé, a navíc byl k plnění takto nakouskovaných zakázek vyzván jediný operátor, aniž by byli poptáni zbývající dva. A tak se Vodafone na ministerstvo zemědělství skutečně dostal. A to i přes okolnost, že nezákonné dělení zakázek je poměrně snadno identifikovatelným správním deliktem a že platné předběžné opatření má povahu úředního rozhodnutí, jehož nedodržení může naplňovat skutkovou podstatu trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí. Nic z toho touhu těšnovských po Vodafone nezkrotilo.
zakázka | doba plnění | cena |
Původní centrální pro všechny (otevřená) | 4 roky | cca 30 mil. Kč |
Odštěpená Mze (JŘbU) | 1 rok | do 1 mil. Kč |
Odštěpená Povodí Labe (JŘbU) | 1 rok | do 2 mil. Kč |
Dvě odštěpené zakázky malého rozsahu již byly smluvně uzavřeny, řada zbývajících institucí v gesci ministerstva zemědělství je uskutečnila v průběhu šetření antimonopolním úřadem, případně je doposavad chystá.
Našemu klientovi nezbylo nic jiného, než se pokusu rozebrat zakázku bránit podáním návrhu na zákaz plnění takto odštěpených smluv. ÚOHS věc prošetřil a před víkendem mi do datové schránky poslal rozhodnutí, které všemu nasazuje příslovečnou korunu. Postup ministerstva i jeho zřízené organizace posvěcuje s tím, že sice jde o zakázky zcela shodné s původní (na kterou se vztahuje předběžné opatření), avšak namísto čtyřech let jsou uzavírány na kratší dobu, a tudíž je nelze označit za obdobné! Proto se na ně předběžné opatření nevztahuje a výsledné smlouvy se stávají nedotknutelnými.
Ve vztahu k časovému období, na které měly být jednotlivé smlouvy uzavřeny, avšak Úřad konstatuje, že zde splnění časového hlediska neseznal. Je tomu tak proto, že ačkoliv se v projednávaném případě jedná o plnění stejná (srovnatelného druhu) uskutečňovaná za týchž podmínek co do charakteru plnění pro jednoho zadavatele, jsou (mají být) tato plnění vykonávána v různých časových obdobích
Takové rozhodnutí není správné a nelze jej přijmout. Co jiného by mělo být porušením předběžného opatření, než uzavření smluv na mobilní telefonování, jež byly ÚOHS zakázány, byť byly podepsány na kratší dobu než bylo původně v plánu? Čemu ÚOHS zatleská příště? Smlouvě na pořízení 50 automobilů poté, co předtím zakázal koupit 100 takových? Nebo jejich pořízení v šesti měsících, když předtím zakázal nákup během jednoho roku? Takto rozhodně nemá pracovat úřad, který sám z pozice autority zadavatelům houfně vytýká netransparentní a neobhajitelná rozhodnutí.
Na závěr už jenom malá úsměvná třešnička na dortu. Ke konci rozhodnutí nacházím odstavec, podle kterého bylo původně psáno s opačným výsledkem – zákaz nařídit:
Jelikož Úřad dospěl v šetřeném případě k závěru, že zadavatel svým jednáním naplnil podmínky pro uložení požadovaného nápravného opatření spočívajícího v zákazu plnění smlouvy.
Těžko soudit, co takový pozůstatek znamená. Možná jenom nedbalost při recyklaci šablony dokumentu. Možná vývoj právního názoru v průběhu vzniku rozhodnutí. Možná něco mnohem horšího, raději nepomýšlet…